Kasvun ammattitaitovaatimukset
1. Opiskelija työskentelee kasvatus sosiaali- ja terveysalan työn säädösten, määräysten toimintaperiaatteiden arvojen ja ammattieettisten ohjeiden mukaan.
- kohtelee lasta oikein ja ottaa lapsen tarpeet huomioon. Ottaa huomioon toisten ihmisten kulttuurin ja noudattaa valtakunnallisia säädöksiä.
- lainsäädännön ja työpaikan ohjeita noudattamalla työntekijä myös turvaa oman työnsä onnistumisen.
- toimii työssä oikeudenmukaisesti, tasa-arvoisesti ja vastuullisesti lasten ja työyhteisön kanssa. Kunnioittaa jokaista ihmistä ja pitää huolta päiväkodissa, että lapsilla on mahdollisimman hyvä hoito ja kasvatus.
- Ei kerro lasten asioita eikä työpaikan asioita eteenpäin sukulaisille tai muille ulkopuolisille, ei myöskään toisten lasten huoltajille.
- Tutustuu työpaikan ohjeisiin ja toiminta periaatteisiin, joissa kerrotaan miten päiväkodin työt on järjestetty ja miten päiväkodin toimintaa valvotaan. Omavalvontasuunitelma on laadittava toiminta yksikön johdon ja henkilökunnan yhteistyönä tutustutaan työpaikalla ohjeisiin.
- tutustuu työpaikan kierrätyksen periaatteisiin ja toimii sen mukaisesti. Pitää huolen sitä, että kaikilla lapsilla on tasa-arvoinen ja laadukaspäivähoidon arki.
2. Opiskelija suunnittelee työtään ja tekee yhteistyötä työryhmän kanssa
- työpaikan työryhmän kanssa suunnitellaan päivärytmiä.
- tekee kaikki työt kunnolla eikä valita, jos homma ei ole mieluinen.
- viestii oman ryhmän kanssa ja sitten kirjoittaa muistiinpanoja.
3. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kasvun ja osallisuuden edistämistä.
- etsii tietoa asiakkaan kasvusta ja kehityksestä käyttäen tarkoituksenmukaisia nettisivustoja.
- hankkii tietoa lapsen toimintakyvystä ja voimavaroista sekä sen toiveista ja kiinnostuksen kohteista käyttäen lapsen ja henkilökunnan tietoja.
- asetetaan yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet, joita yritetään suorittaa tai tavoitella.
- kerää tietoa ja tuo sen työryhmän ja asiakkaan tietoon
- työskentelee suunnitelman mukaisesti ja arvioiden sen toteutumista.
4. Opiskelija toimii vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.
- ottaa lapsen vanhemmat hyvin mielin vastaan, huomioi ihmisen sellaisena kuin hän on ja voi tehdä samat asiat kuin muut.
-on läsnä ja kiinnostunut lasten kertomista asioista eikä vaan katso muualle vaan kuuntelee sadun.
-jos lapsi tekee pahoja toiselle lapselle niin ei sivuta sitä vaan keskittyy lapsen kertomaan asiaan.
-ettei pilkkaa toisen kulttuuria, eikä kieltä käyttää kuvia.
-hyödyntää puhetta kuvilla ja eleillä kaikki hyötyy kaikesta
5. Opiskelija edistää kasvua ja osallisuutta käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja.
a)
-ymmärtää lapsen ulkoista ja sisäistä kehitystä eri ikävaiheissa sekä suhdetta toisiin lapsiin.
-ymmärtää mitä lapsi jo osaa esimerkiksi liikunnallisesti ja osaa kannustaa lasta oikealla tavalla.
-huomaa, jos lapsella on paha olla ja keskustelee muiden ohjaajien kanssa tapahtuneesta.
-näyttää mallia miten asiat tehdään ja lapsi yrittää tehdä perässä omalla tavallaan. Kannustaa lasta, jos tekee väärin tai oikein.
-lapsi oppii, kun ohjaaja ohjaa lasta tekemään asioita. Lapsi oppii asioita tutkimalla.
-jakaa lapset eri tiloihin sen perusteella mitä he tekevät.
-näyttää lapselle miten esimerkiksi laitetaan ulos mennessä takki kiinni.
-auttaa työryhmän kanssa esimerkiksi lasta, jolla on kehitysvaikeuksia tai perheessä esimerkiksi alkoholiongelmia niin heitä tuetaan parhaansa mukaan.
b) Osallistumisen ja yhdessä toimimisen edistäminen
-kannustaa lasta tekemään ryhmässä oman osaamisen ja jaksamisen mukaan.
-jakaa lapset ryhmiin sen perusteella, että mitä he tekevät ja mietitään, että onko lasten parempi tehdä töitä isossa vai pienessä ryhmässä.
-lasten päivään kuuluu pakollista ohjelmaa ja myös omaa vapaa-aikaa jolloin lapset saa tehdä sitä mikä heitä kiinnostaa esimerkiksi rakentaa lego palikoista torneja.
-käy lasten kanssa museossa tai kuuntelee musiikkia esimerkiksi jouluun liittyen, koska silloin lapset oppii joulusta asioita ja tietämään, että mikä joulu on tai milloin sitä vietetään .
-yrittää selvittää lasten riitoja niin, että ketään ei jouduta laittamaan esimerkiksi toiseen luokkaan tai tilaan.
6. Opiskelija ohjaa ja avustaa päivittäisissä toiminnoissa.
- yrittää kannustaa lasta tekemään itse ja auttaa tarvittaessa, jos lapsi tarvitsee apua esim.pukemisessa.
- varmistaa, että ei ole esimerkiksi töyssyjä tai jyrkkiä portaita, koska lapset ei pääse liikkumaan.
- päästää lapset ulos pienissä ryhmissä ja kertoo, että mistä menee portin rajat. Pitää portin kunnolla kiinni, ettei lapset pääse karkaamaan päiväkodista.
-katsoo, että lapset ei pääse mihinkään kielletyille sivuille ja opetellaan käyttämään esimerkiksi pyörätuolia.
7. Opiskelija huolehtii asiakkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta.
- tarkastelee lapsen oloa, jos lapsi on kipeä eli on kuumetta niin silloin pitää ilmottaa siitä vanhemmille ja tulee hakemaan lapsen päiväkodista kotiin lepäämään.
- tarkistaa, että päiväkodin pihalla ei ole mitään töyssyjä tai piikkejä ja muistaa pitää portit aina kunnolla kiinni.
- tarkistaa, että pihalla ei ole roskia tai mitään muutakaan, koska lapset tunkee kaiken mielellään suuhun.
- tekee töitä niin, että lapsella on hyvä olla siitä huolimatta, että lapsella on paha olla ja murheita.
- antaa lapsen tehdä itse, jos osaa esimerkiksi pukea vaatteet päälle, mutta auttaa, jos tarvitsee apua. Jos lapsi ei halua juoda maitoa niin hänelle voi tarjota vettä.
- ottaa erityisruokavaliot huomioon ja auttaa lasta syömään esimerkiksi lusikalla keittoa.
8. Opiskelija antaa tietoa palveluista
- neuvotellaan lapsen vanhempien kanssa sekä työryhmän kanssa siitä, että tarvitseeko mennä esim. tutkimuksiin, joissa selviää, että onko opiskeluvaikeutta lapsella.
- tarkastellaan, että onko lapsi ollut surullinen joka päivä ja löytyykö lapsesta pahoinpitelyn jälkiä, jos löytyy niin sitten mietitään, että pitäisikö jutella vanhempien kanssa sekä ottaa yhteyttä lastensuojeluun.
9. Opiskelija ylläpitää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan.
- kun on paloharjoitus niin pitää tarkistaa, että kaikki lapset pääsee ulos turvallisesti ilman, että kukaan ei jää loukkuun.
- pesee kädet huolella saippuaa ja desinfiointi ainetta käyttäen, koska ne ehkäisee tauteja ja varsinkin bakteereja.
- jos on selkäkipeä niin ei rupea tekemään mitään mikä murtaa selän esim. ei rupea nostelemaan vanhuksia varsinkaan selällä vaan jaloilla.
- sanoo, joka aamu huomenta ja on iloisella tuulella, eikä tiuski tai kiusaa ketään.
- tarkistaa, että salissa ei ole esimerkiksi piikkejä tai mitään mihin lapsi voi loukata itsensä.
- solmii lapsen kengät niin, että ohjaaja on polvillaan maassa.
10. Opiskelija arvioi ja kehittää toimintaansa
- näyttää ohjaajalle mitä osaa tai mitä ei osaa ja mitä tietää oppimastaan tai lukemastaan aiheesta ja siitä tehdään arvio eli numero.
-näkee missä on hyvä tai huono ja mitä pitäisi harjoitella lisää, että olisit hyvä ammatissa esimerkiksi lähihoitajana.
-näyttää miten on tehnyt työt ja joku ohjaaja sanoo, että olisko työn teossa jotain paranneltavaa.
-jos esimerkiksi lapset tappelee tai tulee riita niin silloin pitää tehdä se päätös, että miten jatkossa toimitaan eli istuuko lapset jatkossa eri tiloissa.
- opiskelee ammattiin kuuluvia asioita itsenäisesti ja omasta halusta ja oppii miten esimerkiksi nostellaan lapsia ja opetetaan heitä sitomaan kengän nauhoja ja pukemaan vaatteet päälle niin, että lapsella on vaatteet oikein päin.
- kohtelee lasta oikein ja ottaa lapsen tarpeet huomioon. Ottaa huomioon toisten ihmisten kulttuurin ja noudattaa valtakunnallisia säädöksiä.
- lainsäädännön ja työpaikan ohjeita noudattamalla työntekijä myös turvaa oman työnsä onnistumisen.
- toimii työssä oikeudenmukaisesti, tasa-arvoisesti ja vastuullisesti lasten ja työyhteisön kanssa. Kunnioittaa jokaista ihmistä ja pitää huolta päiväkodissa, että lapsilla on mahdollisimman hyvä hoito ja kasvatus.
- Ei kerro lasten asioita eikä työpaikan asioita eteenpäin sukulaisille tai muille ulkopuolisille, ei myöskään toisten lasten huoltajille.
- Tutustuu työpaikan ohjeisiin ja toiminta periaatteisiin, joissa kerrotaan miten päiväkodin työt on järjestetty ja miten päiväkodin toimintaa valvotaan. Omavalvontasuunitelma on laadittava toiminta yksikön johdon ja henkilökunnan yhteistyönä tutustutaan työpaikalla ohjeisiin.
- tutustuu työpaikan kierrätyksen periaatteisiin ja toimii sen mukaisesti. Pitää huolen sitä, että kaikilla lapsilla on tasa-arvoinen ja laadukaspäivähoidon arki.
2. Opiskelija suunnittelee työtään ja tekee yhteistyötä työryhmän kanssa
- työpaikan työryhmän kanssa suunnitellaan päivärytmiä.
- tekee kaikki työt kunnolla eikä valita, jos homma ei ole mieluinen.
- viestii oman ryhmän kanssa ja sitten kirjoittaa muistiinpanoja.
3. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kasvun ja osallisuuden edistämistä.
- etsii tietoa asiakkaan kasvusta ja kehityksestä käyttäen tarkoituksenmukaisia nettisivustoja.
- hankkii tietoa lapsen toimintakyvystä ja voimavaroista sekä sen toiveista ja kiinnostuksen kohteista käyttäen lapsen ja henkilökunnan tietoja.
- asetetaan yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet, joita yritetään suorittaa tai tavoitella.
- kerää tietoa ja tuo sen työryhmän ja asiakkaan tietoon
- työskentelee suunnitelman mukaisesti ja arvioiden sen toteutumista.
4. Opiskelija toimii vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.
- ottaa lapsen vanhemmat hyvin mielin vastaan, huomioi ihmisen sellaisena kuin hän on ja voi tehdä samat asiat kuin muut.
-on läsnä ja kiinnostunut lasten kertomista asioista eikä vaan katso muualle vaan kuuntelee sadun.
-jos lapsi tekee pahoja toiselle lapselle niin ei sivuta sitä vaan keskittyy lapsen kertomaan asiaan.
-ettei pilkkaa toisen kulttuuria, eikä kieltä käyttää kuvia.
-hyödyntää puhetta kuvilla ja eleillä kaikki hyötyy kaikesta
5. Opiskelija edistää kasvua ja osallisuutta käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja.
a)
-ymmärtää lapsen ulkoista ja sisäistä kehitystä eri ikävaiheissa sekä suhdetta toisiin lapsiin.
-ymmärtää mitä lapsi jo osaa esimerkiksi liikunnallisesti ja osaa kannustaa lasta oikealla tavalla.
-huomaa, jos lapsella on paha olla ja keskustelee muiden ohjaajien kanssa tapahtuneesta.
-näyttää mallia miten asiat tehdään ja lapsi yrittää tehdä perässä omalla tavallaan. Kannustaa lasta, jos tekee väärin tai oikein.
-lapsi oppii, kun ohjaaja ohjaa lasta tekemään asioita. Lapsi oppii asioita tutkimalla.
-jakaa lapset eri tiloihin sen perusteella mitä he tekevät.
-näyttää lapselle miten esimerkiksi laitetaan ulos mennessä takki kiinni.
-auttaa työryhmän kanssa esimerkiksi lasta, jolla on kehitysvaikeuksia tai perheessä esimerkiksi alkoholiongelmia niin heitä tuetaan parhaansa mukaan.
b) Osallistumisen ja yhdessä toimimisen edistäminen
-kannustaa lasta tekemään ryhmässä oman osaamisen ja jaksamisen mukaan.
-jakaa lapset ryhmiin sen perusteella, että mitä he tekevät ja mietitään, että onko lasten parempi tehdä töitä isossa vai pienessä ryhmässä.
-lasten päivään kuuluu pakollista ohjelmaa ja myös omaa vapaa-aikaa jolloin lapset saa tehdä sitä mikä heitä kiinnostaa esimerkiksi rakentaa lego palikoista torneja.
-käy lasten kanssa museossa tai kuuntelee musiikkia esimerkiksi jouluun liittyen, koska silloin lapset oppii joulusta asioita ja tietämään, että mikä joulu on tai milloin sitä vietetään .
-yrittää selvittää lasten riitoja niin, että ketään ei jouduta laittamaan esimerkiksi toiseen luokkaan tai tilaan.
6. Opiskelija ohjaa ja avustaa päivittäisissä toiminnoissa.
- yrittää kannustaa lasta tekemään itse ja auttaa tarvittaessa, jos lapsi tarvitsee apua esim.pukemisessa.
- varmistaa, että ei ole esimerkiksi töyssyjä tai jyrkkiä portaita, koska lapset ei pääse liikkumaan.
- päästää lapset ulos pienissä ryhmissä ja kertoo, että mistä menee portin rajat. Pitää portin kunnolla kiinni, ettei lapset pääse karkaamaan päiväkodista.
-katsoo, että lapset ei pääse mihinkään kielletyille sivuille ja opetellaan käyttämään esimerkiksi pyörätuolia.
7. Opiskelija huolehtii asiakkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta.
- tarkastelee lapsen oloa, jos lapsi on kipeä eli on kuumetta niin silloin pitää ilmottaa siitä vanhemmille ja tulee hakemaan lapsen päiväkodista kotiin lepäämään.
- tarkistaa, että päiväkodin pihalla ei ole mitään töyssyjä tai piikkejä ja muistaa pitää portit aina kunnolla kiinni.
- tarkistaa, että pihalla ei ole roskia tai mitään muutakaan, koska lapset tunkee kaiken mielellään suuhun.
- tekee töitä niin, että lapsella on hyvä olla siitä huolimatta, että lapsella on paha olla ja murheita.
- antaa lapsen tehdä itse, jos osaa esimerkiksi pukea vaatteet päälle, mutta auttaa, jos tarvitsee apua. Jos lapsi ei halua juoda maitoa niin hänelle voi tarjota vettä.
- ottaa erityisruokavaliot huomioon ja auttaa lasta syömään esimerkiksi lusikalla keittoa.
8. Opiskelija antaa tietoa palveluista
- neuvotellaan lapsen vanhempien kanssa sekä työryhmän kanssa siitä, että tarvitseeko mennä esim. tutkimuksiin, joissa selviää, että onko opiskeluvaikeutta lapsella.
- tarkastellaan, että onko lapsi ollut surullinen joka päivä ja löytyykö lapsesta pahoinpitelyn jälkiä, jos löytyy niin sitten mietitään, että pitäisikö jutella vanhempien kanssa sekä ottaa yhteyttä lastensuojeluun.
9. Opiskelija ylläpitää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan.
- kun on paloharjoitus niin pitää tarkistaa, että kaikki lapset pääsee ulos turvallisesti ilman, että kukaan ei jää loukkuun.
- pesee kädet huolella saippuaa ja desinfiointi ainetta käyttäen, koska ne ehkäisee tauteja ja varsinkin bakteereja.
- jos on selkäkipeä niin ei rupea tekemään mitään mikä murtaa selän esim. ei rupea nostelemaan vanhuksia varsinkaan selällä vaan jaloilla.
- sanoo, joka aamu huomenta ja on iloisella tuulella, eikä tiuski tai kiusaa ketään.
- tarkistaa, että salissa ei ole esimerkiksi piikkejä tai mitään mihin lapsi voi loukata itsensä.
- solmii lapsen kengät niin, että ohjaaja on polvillaan maassa.
10. Opiskelija arvioi ja kehittää toimintaansa
- näyttää ohjaajalle mitä osaa tai mitä ei osaa ja mitä tietää oppimastaan tai lukemastaan aiheesta ja siitä tehdään arvio eli numero.
-näkee missä on hyvä tai huono ja mitä pitäisi harjoitella lisää, että olisit hyvä ammatissa esimerkiksi lähihoitajana.
-näyttää miten on tehnyt työt ja joku ohjaaja sanoo, että olisko työn teossa jotain paranneltavaa.
-jos esimerkiksi lapset tappelee tai tulee riita niin silloin pitää tehdä se päätös, että miten jatkossa toimitaan eli istuuko lapset jatkossa eri tiloissa.
- opiskelee ammattiin kuuluvia asioita itsenäisesti ja omasta halusta ja oppii miten esimerkiksi nostellaan lapsia ja opetetaan heitä sitomaan kengän nauhoja ja pukemaan vaatteet päälle niin, että lapsella on vaatteet oikein päin.
Kommentit
Lähetä kommentti